Klachten
Klachtenregeling
Op scholen werken mensen. Waar mensen werken, gaan een heleboel dingen goed en er gaat ook wel eens wat mis. Wij vinden het in beide gevallen belangrijk van u te horen. Voorop staat voor ons een goede relatie leerkracht – ouder – kind en een open en respectvolle communicatie.
Een klacht willen we graag oplossen. We willen er ook graag van leren. Er zijn afspraken gemaakt over de manier waarop we op onze scholen omgaan met een klacht.
De directeur van de school
Als het niet lukt om een goede oplossing te vinden samen met de groepsleerkracht, kunt u praten met de directeur van de school. Hij/zij is verantwoordelijk voor de school. De directeur kan een beslissing nemen in een conflict.
- De school heeft een schoolcontactpersoon
Elke school van OPOPS heeft een schoolcontactpersoon. Als u dat wilt, kan de schoolcontactpersoon meedenken in het oplossen van een klacht. Het is meestal een leerkracht die de regels goed kent. Hij/zij kan u helpen in het zoeken van een manier om uw klacht te bespreken.
- Het College van Bestuur
Als het op school niet lukt om een goede oplossing te vinden (ook niet met de directeur), kunt u een brief sturen aan het College van Bestuur van OPOPS (Postbus 257, 3350 DA Papendrecht) of per mail naar info@opops.nl. In die brief vertelt u wat uw klacht is en wat u al heeft gedaan om de klacht op te lossen. Het College van Bestuur kan een gesprek met u aangaan.
- De landelijke klachtencommissie
Indien de klacht ook dan niet naar tevredenheid afgehandeld wordt, bestaat er nog de mogelijkheid de klacht te laten beoordelen door de klachtencommissie. Dit is een onafhankelijke landelijke commissie voor het openbaar en algemeen onderwijs. Deze commissie onderzoekt de klacht en beoordeelt of deze gegrond is.Het adres van de landelijke klachtencommissie is: LKC, postbus 85191, 3508 AD Utrecht, tel 0302809590 (www.onderwijsgeschillen.nl)
- De geschillencommissie Passend Onderwijs
Klachten over de toelating tot de school van een kind met extra ondersteuningsbehoefte of verwijdering van een leerling of het ontwikkelperspectief van een leerling, worden door de landelijke geschillencommissie Passend Onderwijs behandeld. Meer informatie over deze geschillencommissie kunt u vinden op: www.onderwijsgeschillen.nl, tabblad Passend Onderwijs.